DE KLANT WIL NOG EVEN VERDER KIJKEN…..

De klant wil nog even verder kijken

De klant wil nog even verder kijken….

Je voert een prettig verkoopgesprek en denkt kat in het bakkie! Deze klant haal ik binnen. Als je dan wil afsluiten en denkt de opdracht binnen te hebben, komen er ineens bezwaren op tafel. Hoe kan dat nou? De klant zegt bijvoorbeeld ‘ik wil nog even verder kijken’. Wat zeg je dan?

Waarom hebben klanten eigenlijk bezwaren?

  • Klanten zijn bang om een definitieve keuze te maken. Doe ik er wel goed aan? Is dit echt het beste voor mij? Er is nog een onuitgesproken angst.
  • De klant neemt niet zelf de beslissing. Hij moet eerst nog even overleggen.
  • De klant denkt het elders goedkoper te krijgen (hij wil ook bij andere aanbieders kijken)
  • Ze niet zien het nut niet in (wat levert het mij op)?
  • Ze hebben het geld niet

In deze blog wil ik wat meer vertellen over wat je moet doen als een klant aangeeft dat hij ook nog verder wil kijken…..! Want jij wil natuurlijk dat hij helemaal niet verder kijkt, maar met jou in zee gaat!

Kan ik een goedkopere aanbieder vinden?

Als een klant aangeeft dat hij toch nog even verder wil kijken, kan dit betekenen dat hij denkt ergens een beter en/of goedkoper aanbod te kunnen vinden. De vraag is natuurlijk of dat zo is. Blijkbaar twijfelt de klant nog. Je zou dan ook kunnen concluderen dat je niet in staat bent geweest om de klant 100% te overtuigen van jouw aanbod, want dan zou hij geen twijfels hebben. Maar is dit een echt bezwaar of niet?

Hoe check je of het bezwaar echt is of niet?

De beste manier om dit te doen is om de volgende vraag te stellen:

‘ik begrijp dat u nog even verder wil kijken. Mag ik u vragen, wat hoopt u bij andere aanbieders te vinden dat u mist in ons aanbod?’

De klant zegt dan misschien dat hij niets mist. Je kunt dan weer vragen wat dan de reden is voor hem om toch verder te zoeken (je bent gewoon nieuwsgierig)! Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de klant heel eerlijk aangeeft wat hij mist! Dat is alleen maar goed. Je kunt dan vervolgens kijken of je daar wat aan kunt doen en de vraag stellen: ‘Als we dit voor u kunnen oplossen, zou u dan wel met ons in zee gaan?’

Het gaat er dus om dat je doorvraagt en je niet met een kluitje in het riet laat sturen. Bovendien helpt je de klant ook hiermee. Ook hij krijgt meer inzicht en wordt zo geholpen om een goede beslissing te nemen.

Wil jij ook leren hoe je met bezwaren kunt omgaan? Neem dan vrijblijvend contact met me op.