DURF JE KLANT OM DE OPDRACHT TE VRAGEN

verkoper koop een taart en vier het

Durf je klant om de opdracht te vragen!

Durven vragen om de opdracht blijft lastig voor veel ondernemers en verkopers. Hoe komt dat toch? Als je iets zinvols aan te bieden hebt, dan zou het toch geen probleem moeten zijn om een ‘ja’ te krijgen van je klant? De praktijk lijkt toch een stuk weerbarstiger! Ik hoor vaak van deelnemers dat het een gevoel van onbehagen geeft als je om de business vraagt. Ze voelen zich onzeker en denken dat het arrogant is om de vraag te stellen. Hoe zit dat bij jou? Durf jij je klant om de opdracht te vragen?

Wat levert het de klant op?

Toch is dat gevoel van onbehagen niet nodig. Ook geen klamme handjes. Het hangt ervan af hoe je het verkoopgesprek hebt gevoerd. Hoe beter je dat doet, hoe makkelijker het wordt. De kunst is om je klant duidelijk te maken wat jouw dienst of product hem allemaal gaat opleveren. En wel zo, dat hij eigenlijk geen nee meer kan zeggen omdat er ook geen enkele reden voor is. Hij wint alleen maar als hij jouw product of dienst gaat afnemen. En wie wil dat nu niet?

Het valt of staat met het overtuigen van je klant

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat het ontzettend belangrijk is dat je niet te vroeg in het verkoopgesprek de klant moet gaan overtuigen. Save the best for last! Als je de overtuigingsfase goed hebt doorlopen is het vragen om de opdracht een stuk makkelijker. In de overtuigingsfase van het gesprek is het namelijk zaak dat je de klant helder uitlegt hoe jouw product of dienst zijn probleem gaat oplossen. Nog beter is het als je daaraan toevoegt welke voordelen er nog meer voor hem in het verschiet liggen als hij voor jouw oplossing kiest. Alleen maar goed nieuws dus! Als de klant dat zelf ook beaamt is er geen enkele reden meer om niet om de opdracht te vragen. Je moet het wel alleen doen! Dus durf je klant om de opdracht te vragen. Just do it!

Wil jij mee weten over het voeren van een prettig en ongedwongen verkoopgesprek? Neem dan even vrijblijvend contact met me op!