Waarom klantgericht werken zo goedkoop is!
Klantgericht werken is echt de beste investering die je kunt doen in je bedrijf! Per slot van rekening wil je gelukkige klanten. Toch zie ik te vaak in de praktijk dat bedrijven daar niet voldoende aandacht aan geven, met alle gevolgen van dien. Ze geven er de voorkeur aan om flink te investeren in het werven van nieuwe klanten. Ze richten zich op de voorkant, maar laten de achterkant (after sales) een beetje versloffen. Is dat wel verstandig? Waarom zou je juist wel moeten richten op klantgericht werken? En waarom is klantgericht werken zo goedkoop?
Er zijn 4 redenen waarom je juist wel moet inzetten op klantgerichtheid:
- De groei van je bedrijf begint met behouden van wat je hebt! Zorg ervoor dat je huidige klanten ook klant blijven! Als ze weglopen naar je concurrent dan is dat zo zonde!
- Klanten die tevreden zijn, zullen je ook aanbevelen! Dit levert weer nieuwe klanten op! Ze doen als het ware jouw marketing. Gratis en voor niets! Deze tevreden klanten worden je ambassadeurs en zij zullen jouw bedrijf laten groeien!
- Tevreden klanten komen bij je terug. Ze zijn loyaal en daardoor ook minder prijsgevoelig. Ze zijn blij met je en zijn dus ook meer bereid om jouw prijzen te betalen.
- Het binnenhalen van nieuwe klanten kost simpelweg veel meer tijd (en dus geld) dan investeren in je bestaande klanten.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet moet investeren in het werven van nieuwe klanten. Je moet beide doen! Het is ontzettend jammer als nieuwe klanten door de voordeur binnenkomen en er tegelijkertijd bestaande klanten via de achterdeur verdwijnen. Dat schiet niet op! Dan wordt het dweilen met de kraan open. Het is verspilde energie! Bovendien werkt het ook niet erg motiverend.
Dus zet in op klantgericht werken! Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met me op. Tel 06 24759267. Wil je direct aan de slag om je een kei te worden in klantgericht communicatie? Volg dan mijn online trainingen!