ONDERNEMERS GELOVEN LIEVER IN SPROOKJES!

ondernemers geloven graag in sprookjes

Succesvol ondernemen is heel simpel

Als je deze stappen en strategieën volgt, dan zul je succesvol zijn. Echt waar! Het is heel simpel! Als het zo simpel zou zijn, dan was iedereen nu ondernemer met een goed gevulde bankrekening. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Waarom geloven ondernemers dan toch liever in sprookjes?

Ondernemen is een kwestie van lef en doorzetten

Ondernemers geloven liever in sprookjes omdat het gewoon gemakkelijker is. Het is veel aangenamer is om in sprookjes te geloven dan dat iemand tegen je zegt dat ondernemen ook een kwestie is van lef en doorzetten, niet opgeven maar doorgaan. Dan denk je misschien pfffff… liever niet. Doe mij maar dat toverstokje. Ik blijf liever in een sprookje geloven…!

Leren verkopen is eenvoudig

Steeds vaker krijg ik te maken met ondernemers die mij benaderen en vertellen dat ze een (online) training hebben gevolgd om te leren hoe ze moeten verkopen. Ze hebben daar een behoorlijk bedrag voor neergeteld. Ze zijn enigszins teleurgesteld omdat de training niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. De belofte die bijvoorbeeld gedaan is, is dat ze na het volgen van de verkooptraining zeer succesvol zullen zijn in het voeren van verkoopgesprekken. Een conversie van maar liefst 80%. Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk. Maar is dit ook reëel?

Er zullen ondernemers zijn die hierin in slagen, maar zij zijn eerder uitzondering dan regel. Als je nog nooit in je leven hebt hoeven verkopen, maar als ondernemer moet je dat nu eenmaal wel gaan doen, dan is het heel knap dat je na het volgen van een cursus ineens 8 op de 10 gesprekken succesvol afrondt met een opdracht.

In de praktijk is het toch lastiger

Uit eigen ervaring weet ik dat dit meestal niet zo is. Ik heb jarenlang in de verkoop gezeten, diverse diensten verkocht voor bedrijven en veel cursussen en opleidingen gevolgd. Het vergt oefening. Leren van je fouten, teleurstellingen verwerken, vallen, opstaan en weer doorgaan! Ik vergelijk het altijd met fietsen. Dat kun je, net zoals verkopen leren, maar niet iedereen die leert fietsen wint meteen de Tour de France.

In de loop van de tijd wordt het wel makkelijker. Zeker als je klanten ambassadeurs van je gaan worden en ze je gaan aanbevelen! Dat levert dan weer mooie nieuwe klanten op waar je relatief weinig voor hoeft te doen. Ze komen bijna vanzelf. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen! Veel hangt dus af van je eigen inzet en de wil om te slagen. Een toverstokje gaat dat niet voor je oplossen.

Succes is voor de doeners

Wat dan wel? Leg een goede basis. Volg verkooptrainingen en ga er ook daadwerkelijk mee aan de slag in je dagelijkse praktijk. Zorg dat je regelmatig gecoacht wordt en dat je in de gelegenheid bent om vragen te stellen of dat je met iemand kunt oefenen voordat je een belangrijk gesprek gaat voeren met een potentiële klant. Succes is echt voor de doeners niet voor mensen die geloven in de makkelijkste weg.

Ben jij ondernemer en heb jij behoefte aan een verkooptraining en wil je samenwerken met een no nonsense trainer die meer biedt dan alleen een training? Kijk dan eens op ‘in the pocket’ een ééndaagse verkooptraining voor kennisondernemers die geen sprookjes willen verkopen!