Een paar dagen geleden was het weer zover! Mijn mobiele telefoon ging…..Zag dat het anoniem was, dus ik twijfelde even, maar enfin. Toch maar opgenomen! En ja hoor, daar was weer een aanbieder die me een fantastisch aanbod wilde doen!
Op zich niets mis mee. Maar ik merk dat ik mijn buik vol heb van al die aanbieders die je rond etenstijd bellen! Dus ook deze heb ik afgewimpeld. Uiteraard volgde toen de boodschap dat ik nog even aan de lijn mocht blijven om bij het bel me niet register door te geven dat ik niet langer gebeld wil worden! Hoe vaak heb ik dat al niet gedaan!!!! En toch word ik nog steeds gebeld! Dat irriteert me mateloos. Toch werkt deze vorm van verkopen blijkbaar goed, anders zouden al die aanbieders hier niet voor kiezen! En dat verbaast me eerlijk gezegd wel.
Hoewel ik zelf verkooptrainingen geef, heb ik persoonlijk niets met deze vorm van verkopen. Sterker nog, het stuit me tegen de borst! Het kan namelijk ook heel anders! Koude acquisitie is in principe niet verkeerd. Het hangt er helemaal van af hoe je dat aanpakt en de manier waarop je mensen benadert. En nog belangrijker met welke intentie je potentiële klanten belt! Om wat aan te smeren, of omdat je echt overtuigd bent dat jij met jouw aanbod iemand verder kunt helpen?
Een jaar geleden heb ik voor een bedrijf koude acquisitie gedaan. Hun nieuwe aanbod vond ik zo gaaf en ik zag de meerwaarde van hun product direct! Daarom heb ik die opdracht ook aangenomen. Ik kan namelijk alleen iets verkopen als ik er zelf in geloof! Dus bellen maar! 90% van de bedrijven die ik benaderde, hebben mij vriendelijk te woord gestaan en in 75% van de gevallen wilden ze graag mijn mail met aanvullende informatie ontvangen! En uiteindelijk zijn daar weer afspraken uit voortgekomen. Zowel bij kleine als hele grote bedrijven!
De reacties die mijn opdrachtgever ontving over de manier waarop ik ze had benaderd waren zeer positief. Onze aanpak werd enorm gewaardeerd!Waar zat ‘m dat in? Heel simpel door eerst de potentiële klant te vragen of je hem wat mag toesturen, maar dat je dat alleen wil doen als de klant het ook echt interessant vindt…..! Het stellen van die vraag wekt nieuwsgierigheid en creëert tegelijkertijd de mogelijkheid om een open en transparant gesprek aan te gaan. De klant voelt zich namelijk niet overvallen en krijgt niet de indruk dat hij in een val wordt gelokt.
Regelmatig zeiden klanten: ‘ het feit dat u deze vraag stelt, vind ik zo sympathiek dat u mij sowieso informatie mag toesturen!’
Ik kreeg daardoor bijna altijd de gelegenheid uit te leggen waarom mijn aanbod interessant zou kunnen zijn door mijn oplossing voor zijn probleem te schetsen. Dit leidde dan vaak weer tot een interessant en zinvol gesprek.
Uiteraard wist ik welk probleem deze potentiële klant had, omdat het een probleem was dat algemeen voor deze doelgroep gold! Daarom had mijn opdrachtgever ook dit product ontwikkeld! Mijn opdrachtgever behoorde namelijk zelf tot de doelgroep en uit frustratie hadden ze dit product ontwikkeld. Daarmee hadden ze hun eigen probleem opgelost. Dus waarom niet andere bedrijven hiermee helpen?
Kortom als je koude acquisitie wil doen moet je heel goed weten en kort kunnen uitleggen welk probleem of behoefte jouw potentiële klanten hebben en welke oplossing jij daarvoor hebt bedacht. Bovendien moet je de overtuiging hebben dat jouw product of dienst mensen of bedrijven echt verder helpt! Daarnaast is het van belang dat je open, eerlijk en transparant bent. Kom meteen tot de kern en probeer niet je boodschap te leuk te verpakken. De meeste klanten trappen daar niet meer in. Juist omdat we allemaal overstelpt worden met telefoontjes. Er is niet voor niets een bel-me-niet-register in het leven geroepen!
Ik ga voor een andere, eerlijke aanpak. Een aanpak die meestal wel gewaardeerd wordt en waar ik mij als verkoper goed bij voel!
Wil je nog meer lezen over koude acquisitie? Lees dan ook de volgende artikelen:
Wat is je eerste vraag in een verkoopgesprek?
Koude acquisitie in een warm jasje
Heb jij slechte of nare ervaringen met koude acquisitie? Laat het me weten! Ik ben erg benieuwd! Wil je leren hoe je op een prettige en verantwoorde manier koude acquistie kunt doen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.