Naast het geven van trainingen en acquireren voor klanten, coach ik ook verkopers. Ja ook verkopers hebben soms last van twijfels, onzekerheden en vragen zich af… ’doe ik het eigenlijk wel goed?’
Durf te vragen
Een van de meest voorkomende obstakels die ik bij verkopers tegenkom is dat ze vaak niet durven te vragen. Mijn simpele advies luidt: ‘als je het niet vraagt, dan weet je het niet…! Je kunt ook zeggen als je de juiste vragen stelt, krijg je de antwoorden die je nodig hebt. Doe je dat niet, dan zul je aannames gaan doen. Het risico is dan dat je iets gaan invullen voor de klant en het vervolgens niet blijkt te kloppen.
Belemmerende overtuigingen
Hoe vaak hoor ik niet de opmerking…’Christine, maar dat kan ik toch niet vragen?’ Meestal is mijn antwoord, ‘maar waarom niet?’ Dan blijkt dat ze allerlei overtuigingen hebben waardoor ze bepaalde vragen niet stellen. Het is natuurlijk heel interessant om te onderzoeken waar die overtuigingen vandaan komen, maar nog belangrijker is het om te zorgen dat die belemmerende overtuigingen verdwijnen en de verkoper zich vrij voelt om te vragen!
Vraag feedback
Een van mijn coachees wilde eigenlijk graag weten wat klanten nou van hem vonden. Daar was hij wel nieuwsgierig naar. Hij voelde zich soms onzeker over zijn eigen functioneren. Mijn advies was heel simpel. Vraag je klant om feedback. Daar is niets mis mee. Sterker nog, het is heel goed om dit te doen. Stel je open en kwetsbaar op. Dus ik stuurde hem met de opdracht naar huis: vraag je klant(en) om feedback.
En zo geschiedde. Het resultaat was super positief. Niet alleen kreeg hij te horen dat de klant hartstikke tevreden over hem was. Hij kreeg ook nog een tip, een punt ter verbetering. Hoe fijn is dat! Deze feedback was niet alleen goed voor zijn zelfvertrouwen, het gaf hem ook nieuwe inzichten in hoe hij zijn dienstverlening kon verbeteren!
Als hij vervolgens aan deze klant laat zien dat hij werk maakt van dit verbeterpunt, dan zal de klant dit zeer waarderen. Dit komt de relatie met deze klant alleen maar ten goede. De klant stelt het op prijs dat je zijn feedback serieus neemt!
Dus ja, vraag je klant om feedback. De verkoper en de klant worden er beiden beter van!
Ben jij werkzaam in de verkoop en heb jij behoefte aan coaching? Kijk dan een op Have Fun In Sales Coaching!