VERKOPEN IS ALLEEN VOOR JONGENS IN EEN STRAK PAK!

Geloof jij het? Ik niet! Integendeel. Veel mensen hebben juist vaak aversie tegen verkopers die voldoen aan dit beeld. Hoe komt dat toch? Het is een interessante vraag.

Zo moet het niet
Ook ik ben ze tegengekomen in de tijd dat ik nog voor een werkgever werkte. Regelmatig had ik verkopers bij mij op de stoep staan of had ik een gesprek met ze aan de telefoon. Ze wilden maar al te graag hun diensten of producten aan mij verkopen.
Voor sommige verkopers was ik echt allergisch.Het kwam maar al te vaak voor dat verkopers helemaal niet luisterden. Ze stelde nauwelijks of geen vragen. Ze waren niet oprecht geïnteresseerd in mij, mijn organisatie of mijn probleem.

Deze verkopers begonnen gelijk met hun aanbod. Ze gingen uitgebreid vertellen waarom hun diensten of producten zo geweldig waren. Alsof dat mij ging overtuigen! Het kwam wel eens voor dat ik dan aan het einde van zo’n relaas moest zeggen: ‘Maar dit past helemaal niet bij onze doelgroep!’ Waarop de verkoper me glazig aan keek en zei: ‘Maar wat is dan uw doelgroep?’ Tja, dan heb je dus je huiswerk niet gedaan. Je heb je niet ingeleefd in je klant! Je hebt je helemaal niet voorbereid en nagedacht over de vragen die je wil gaan stellen. Zo moet het dus niet.

Hoe moet het dan wel?
Een goede voorbereiding is echt het halve werk. Bezoek de website van je klant voordat je het gesprek aangaat. Denk na over de vragen die je wil stellen. Welke informatie heb je nodig van de klant? Het gaat maar om één ding. Uitvogelen of jij de klant kunt helpen! Kan jouw aanbod het probleem van de klant oplossen? Daar moet je zien achter te komen. Dus in plaats van te zenden, ga je vragen stellen en luisteren. Daarvoor hoef je echt geen snelle jongen te zijn of een goedgebekte dame!’ Integendeel. Je kunt gewoon helemaal jezelf zijn. Ook zonder flitsende auto, kun je heel succesvol zijn in de verkoop!