Klantgericht werken is echt de beste investering die je kunt doen in je bedrijf!
Toch zie ik te vaak in de praktijk dat bedrijven daar niet voldoende aandacht aan geven, met alle gevolgen van dien. Ze geven er de voorkeur aan om flink te investeren in het werven van nieuwe klanten. Aandacht voor bestaande klanten is er een stuk minder. Is dat wel de juiste investering? Ik denk het niet.
Het binnenhalen van nieuwe klanten kost vaak veel tijd en geld. Als klanten dan weer via de achterdeur verdwijnen is het dweilen met de kraan open. Dat is echt zonde. Het is ook niet nodig.
Er zijn vele redenen waarom je juist wel moet inzetten op klantgerichtheid:
1. De groei van je bedrijf begint met behouden van wat je hebt! Zorg ervoor dat je huidige klanten ook klant blijven!
2. Klanten die tevreden zijn, zullen je ook aanbevelen! Dit levert weer nieuwe klanten op! Ze doen als het ware jouw marketing. Gratis en voor niets! Deze tevreden klanten worden je ambassadeurs en zij zullen jouw bedrijf laten groeien!
3. Tevreden klanten komen bij je terug. Ze zijn loyaal en daardoor ook minder prijsgevoelig. Ze zijn blij met je en zijn dus ook meer bereid om jouw prijzen te betalen.
4. Het binnenhalen van nieuwe klanten kost simpelweg veel meer tijd (en dus geld) dan investeren in je bestaande klanten.
Dit wil niet zeggen dat je niet moet investeren in het werven van nieuwe klanten. Maar het is nogal zonde als nieuwe klanten door de voordeur binnenkomen en er tegelijkertijd bestaande klanten via de achterdeur verdwijnen. Dat schiet niet op!
Dus zet in op klantgericht werken! Het kost je uiteindelijk veel minder en het levert je veel meer op! Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met me op. Tel 06 24759267.