HOE MEER JE LUISTERT HOE BETER.

Een goede verkoper laat de klant zoveel mogelijk praten zodat hij de juiste informatie krijgt die hij nodig heeft. Stap niet in de valkuil dat je te vroeg in het verkoopgesprek enthousiast gaat praten over jouw aanbod. Dat heeft past zin als je weet dat jouw aanbod ook echt het probleem van je klant gaat oplossen.

Om erachter te komen wat het nu het probleem van je klant is, zul je vragen moeten stellen en doorvragen om tot de kern van het probleem te komen. In een verkoopgesprek is het dus belangrijk dat de verkoper op onderzoek uitgaat en samen met de klant helder krijgt wat zijn behoefte is. Vervolgens kan de de verkoper gaan kijken hoe en of hij het probleem van de klant kan oplossen. Dat is de kern van het verkoopgesprek. Want als er geen probleem of behoefte is, valt er ook niks te verkopen.

Vaak denkt men dat een goede verkoper die praatgrage man of dame is die vol enthousiasme vertelt wat hij  of zij te bieden heeft. Dat is echt een misvatting. Je hoeft ook niet persé extravert te zijn om goed te kunnen verkopen. Goed kunnen luisteren is echt een vaardigheid. Goed luisteren betekent dat je je richt op je klant en niet op jezelf. De klant staat centraal in het verkoopgesprek, niet de verkoper. Zoals gezegd, moet je dus ook vragen stellen en af en toe samenvatten om te controleren of je echt goed geluisterd hebt!

Goed luisteren betekent ook dat je met aandacht luistert. Dit ondersteun je met je non-verbale gedrag. Kijk de klant aan, knik en neem een actieve houding aan. Je non-verbale gedrag zegt bijna alles!

Dus nog even op een rijtje:

Luister meer dan je praat
Stel vragen om inzicht te krijgen in het probleem van de klant
Vat af en toe samen wat de klant zegt om zeker te weten dat je het goed begrepen hebt
Neem een actieve luisterhouding aan. Je non-verbale gedrag is zeer bepalend