VERTROUW JE KLANT, HET LOONT!

klantgericht verkopen

Zijn klanten altijd eerlijk?

Er zullen altijd klanten zijn die niet helemaal eerlijk zijn. Hoe erg is dat? En is dat een reden om een hele discussie aan te gaan met de die klant? Nee, meestal niet. Integendeel het kost je veel tijd en energie (en dus geld) en uiteindelijk levert het je weinig tot niets op. Dat zal zeker niet voor alle branches gelden, maar in veel gevallen wel. Vertrouw je klant, het loont!

Ga uit van vertrouwen

Als je met klanten te maken hebt, werk dan vanuit vertrouwen. Daarmee zul je uiteindelijk heel veel meer klanten gaan binnenhalen. Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk! Ik had nieuwe rolgordijnen nodig en die wilde ik graag online bestellen. Eerst wat stalen besteld en die had ik binnen 2 dagen in huis. Dat schept al vertrouwen! Uiteindelijk heb ik ook voor deze leverancier gekozen omdat hij een gratis meetgarantie aanbood. Dus als je per ongeluk een meetfout maakt en je gordijn niet past, krijg je gratis een nieuwe! Hoe gaaf is dat?

Je raadt het al…deze blonde dame maakte een fout. Dus ik ben in de telefoon geklommen en heb uitgelegd wat er aan de hand is. Meteen was het antwoord: ‘ maar dan gaan we toch de meetgarantie inzetten!’. Geen discussie. Geen wantrouwen. Niks. Ik kreeg een week later mijn nieuwe rolgordijn dat wel goed op maat was!

Klantgericht verkopen

Dit is wat ik nou klantgericht verkopen noem. Je denkt mee met je klant. Je weet dat er wel eens foutjes worden gemaakt, maar dit komt dan niet op rekening van de klant! Hier win je klanten mee! Ik vind het een briljante zet! Ik prijs ze de hemel in en heb al een leuke foto met commentaar op linkedin geplaatst! Dit is voor mij echt het voorbeeld van hoe het moet! Ik ben ervan overtuigd dat deze leverancier goede zaken doet en blijft doen!

Natuurlijk kan het zo zijn, dat ik op deze manier gewoon nog een extra gratis rolgordijntje had kunnen bestellen. Gewoon zeggen dat je verkeerd hebt ingemeten en de meetgarantie dus gebruiken waar deze niet voor bedoeld is. Er zullen mensen zijn die dit doen, maar weegt het op tegen de positieve resultaten die je boekt? Ik denk het niet, maar ik neem aan dat deze organisatie dat risico zorgvuldig heeft ingecalculeerd! En dat zouden meer bedrijven moeten doen.

Klantgericht verkopen loont!

Medewerkers van de klantenservice krijgen zo meer blije klanten aan de telefoon i.p.v. ontevreden klanten. Dit maakt het werk ook een stuk makkelijker en leuker! Dus klant blij, medewerker blij, en omzet blij! Ik heb daar ook nog deze blog over geschreven.

Heb jij een soortgelijke positieve ervaring met een bedrijf en wil je dit graag met me delen? Ik hoor het graag. Ik gebruik ze als inspiratiebron voor mijn klanten en schrijf er blogs over.

Wil je meer weten over klantgericht verkopen? Of heb je een behoefte aan een training voor jou of je team? Neem dan vrijblijvend contact met me op.